Cestovať vlakom v Bombaji je boj o prežitie

Každé ráno sa indická študentka Siddhí Sarangdhárová natlačí na kúsok voľného priestoru vo vagóne vlaku, ktorým dochádza do predmestia Bombaja. Potom sa už len modlí, aby sa neudusila.

09.07.2008 12:29
Železničná stanica v Bombaji Foto:
Železničná stanica v Bombaji
debata

V tejto indickej metropole príde každý deň o život pri nehodách  priemerne desiatka ľudí. „Nastúpiť do vlaku je dobrodružstvo. Je ťažké udržať sa na jednej nohe a dostať sa von, je to naozaj výzva!“ hovorí Siddhí.

Bombajská železnica prepraví v meste, kde žije 18 miliónov obyvateľov, denne 6,5 miliardy cestujúcich, čo je šesťnásobok objemu prepravy newyorských vlakov. Výsledkom, podľa oficiálnych železničných činiteľov je, že vlaky sú počas špičky „napráskané“ na 2,5 násobok svojej kapacity. Preto sa špičke v Bombaji hovorí „superhustá tlačenka.“ Vo vagónoch s kapacitou 200 cestujúcich je vtedy natlačených 500 ľudí a počet cestujúcich stále stúpa.

Počas prvých štyroch mesiacov tohto roku zomrelo na bombajskej železnici 1146 cestujúcich a ďalších 1395 sa zranilo, uvádza železničná polícia. Mnohé obete viseli na bočnej strane preplneného vlaku, pretože sa nezmestili dovnútra. Zabili sa, lebo sa nedokázali udržať.

„Samozrejme, že by sme mohli presadiť maximálny počet ľudí, ktorí môžu nastúpiť do vlaku,“ povedal komisár železničnej polície B.S. Sidhu. „Ľudia však potrebujú cestovať do práce. A keď nie je v súpravách dostatok miesta, tak si nahnevaní cestujúci posadajú na koľajnice a blokujú vlaky,“ sťažuje sa. Reforma železničnej siete je podľa neho nevyhnutná. Do roku 2015 vyhradili na ňu dve miliardy dolárov, čiastočne vo forme pôžičky Svetovej banky.

„Počet nehôd na železnici, ktorým sa dá predísť, by sa mal počas nasledujúcich šesť rokov znížiť,“ myslí si Sidhu. „Ale tým, ktorým sa zabrániť nedá, sa nevyhneme,“ dodáva fatalisticky.

debata chyba